• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Belföld

Kihívások a rakodás körül: idő pénz

2025.11.17.
- Belföld
Kihívások a rakodás körül: idő pénz

Rakodás: a rejtett költségforrás
A fuvarozói gyakorlatban a rakodásra és várakozásra fordított idő gyakran eléri vagy meghaladja a tényleges szállítási időt. A Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) 2024 első félévében végzett kérdőíves felmérése szerint a fuvarozók 53%-a jelezte, hogy heti rendszerességgel találkozik 2 órát meghaladó rakodási késéssel, különösen az FMCG és élelmiszeripari partnerek esetében.

A Közúti Fuvarozási Hatékonysági Tanulmány (MKFE, 2023) szerint az állásidő átlagos költsége egy 12 tonnás teherautónál óránként 8.500 forintra tehető – amely az üzemanyag és sofőrköltségek mellett a jármű amortizációját is figyelembe veszi. Ez éves szinten akár több százezer forintos veszteséget is jelenthet járművenként.

Miért csúszik a rakodás?
A késések okai sokrétűek: nincs megfelelő rakodókapacitás, hiányzik a koordináció a fogadó és a szállító fél között, vagy egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő emberi erőforrás a depókban. A NAV 2024-es ellenőrzési tapasztalatai alapján több esetben a telephelyek nem biztosították az időben történő be- vagy kirakodást, pedig jogszabályi kötelezettségük lenne a fogadási kapacitás fenntartása (lásd: 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet).

Digitális kapu, manuális valóság
Bár egyre több nagyvállalat alkalmaz időablakos foglalási rendszert (pl. Transwide, Cargoclix), a kis- és középvállalkozások rakodási gyakorlata továbbra is jellemzően manuális. Az automatizált érkeztetési rendszerek képesek lennének minimalizálni a torlódást, ám ezek bevezetése sokszor nem prioritás. A BME Logisztikai Intézet 2023-as elemzése szerint a magyar depók 34%-ában egyáltalán nem használnak digitális rakodási rendszert, noha az eszközök piacon elérhetők.

Jogilag tiszta, üzletileg kérdéses
A vonatkozó európai és hazai jogszabályok nem szabályozzák tételesen a rakodási várakozási díjakat, így a fuvarozók gyakran csak a szerződéses feltételekbe épített klauzulák alapján próbálják érvényesíteni költségeiket. A gyakorlat viszont az, hogy a késések zömét a fuvarozók viselik – az ügyfél megtartásának érdekében.

Az MKIK (Magyar Kereskedelmi és Iparkamara) 2023-as jogértelmezése szerint a rakodás elhúzódása csak akkor minősül szerződésszegésnek, ha az időpont és annak határideje egyértelműen rögzített a megállapodásban.

Új rendszer kell, nem új rendszerhiba:
A rakodás és várakozás kezelése nem csupán technológiai, hanem operatív kultúra kérdése. A megoldás a következő elemekből állhat:

szerződéses időablakok rögzítése;

állásidő kompenzációs díjak szabványosítása;

digitális érkeztetési platformok szélesebb körű használata;

proaktív kommunikáció a partnerek között.

Aki ezekre már most elkezd építkezni, a jövőben nemcsak hatékonyabban, de költséghatékonyabban is tud működni.

Előző hír

Túlórával tartják életben a fuvarokat

Következő hír

Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Következő hír
Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Legfrissebb hírek

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

2025.12.15.
Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar