• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Külföld

Kína-EU fuvarok: új egyensúly a kereskedelemben

2025.11.17.
- Külföld
Kína-EU fuvarok: új egyensúly a kereskedelemben

Változó útvonalak: tengeri dominancia helyett diverzifikáció
A Sanghaj–Rotterdam tengeri útvonal évtizedekig stabil gerince volt az EU–Kína kereskedelemnek. 2022–2023 során azonban a konténerdíjak drámai ingadozása, a Vörös-tengeri kockázatok, valamint a Kínai kormány exportösztönző politikái új irányokat erősítettek meg:

A vasúti „Új Selyemút” útvonal (pl. Csungking–Duisburg) ismét előtérbe került, bár politikai bizonytalanságok (Belarusz, Oroszország) miatt nem mindenhol fenntartható.

A Kína–Közép-Ázsia–Törökország–EU tengely (Trans-Caspian International Transport Route – TITR) több nemzetközi egyezmény és beruházás révén kap új lendületet (forrás: [OECD-ITF, 2024]).

Magyarország logisztikai szerepe nőhet
A Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése, valamint a záhonyi logisztikai terminálok modernizációja olyan kapukat nyithat meg, amelyek révén Magyarország „logisztikai elosztó központtá” válhat a kínai–európai áruforgalomban.
2023-ban már több közvetlen konténervonat érkezett Kínából Záhonyba, és a GYSEV, valamint a Rail Cargo Hungaria is részt vesz pilot szállítások lebonyolításában (forrás: [Railfreight.com, 2023]).

Ez stratégiai előnyt jelenthet, hiszen:

A tengeri forgalom gyakran torlódik Rotterdamnál vagy Hamburgnál.

Az alternatív szárazföldi útvonalak gyorsabbak lehetnek és elkerülik a vámkockázatokat.

Új kihívások a nemzetközi fuvarozásban
Az EU 2024-től szigorította a harmadik országból érkező áruk nyomon követhetőségét, különösen a high-risk termékkategóriák esetén (pl. akkumulátor, félvezető, nyersanyag). Ez új típusú megfelelési kockázatot jelent a szállítmányozóknak:

Elektronikus vámkezelés bővítése (ICS2 rendszer),

Tanúsítványkötelezettségek az áruk eredetéről,

ESG-kompatibilitási jelentések bekérése (környezeti hatások és társadalmi felelősségvállalás).

Ezeknek az előírásoknak való megfeleléshez nem elég a klasszikus logisztikai tudás – szükséges a digitalizált dokumentumkezelés, adatvezérelt nyomon követés, és gyakran a szállítói lánc auditja is (forrás: [EU CBAM szabályozás, 2024]).

Magyar vállalkozások: lehetőség vagy kockázat?
A magyar KKV-k előtt két irány áll:

Alvállalkozóként bekapcsolódnak nemzetközi fuvarláncokba (pl. last mile logisztika, vámkezelés),

vagy saját kapcsolatrendszert építenek ki kínai partnerekkel és közvetlen import-export szállítmányokat indítanak – főként e-kereskedelmi árukra fókuszálva.

A kihívás ugyanakkor a rugalmasság és a szabályozási komplexitás kezelése: nem csak földrajzi távolság van a két piac között, hanem működési és adminisztratív szakadék is.

Aki alkalmazkodik, nyer:
A Kína–EU logisztikai viszony új fázisba lépett. Már nem elegendő pusztán áruszállításként tekinteni a folyamatra – stratégiai gondolkodás, geopolitikai érzékenység és digitális megfelelés nélkül egyre nehezebb lesz érvényesülni. Magyarország logisztikai elhelyezkedése esélyt jelent, de csak azok a vállalkozások tudják kihasználni, akik időben lépnek.

Előző hír

Digitalizáció a logisztikában: stratégiai előny

Következő hír

Szigorodik a fuvarozói felelősség 2025-ben

Következő hír
Külföldi munkavállalók: új szabályok jönnek

Külföldi munkavállalók: új szabályok jönnek

Legfrissebb hírek

Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

2025.12.05.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar