aktározás: költség vagy értékteremtő eszköz?
A 2023-as év végére a Magyarországon működő logisztikai vállalatok 64%-a jelezte, hogy a raktárkapacitás hiánya korlátozza a napi műveleteiket – derül ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletgazdálkodási Társaság (MLBKT) piaci felméréséből. Az utóbbi években bekövetkezett változások, mint a pandémia, az ukrajnai háború és az infláció, mind előtérbe helyezték a készletbiztonság kérdését.
A korábban optimalizált „just-in-time” modell helyét egyre inkább a „just-in-case” elv veszi át – azaz a cégek újra elkezdenek biztonsági készleteket felhalmozni, hogy elkerüljék az ellátási lánc akadozásából fakadó veszteségeket.
Szállítmányozók szemszögéből: tárolni is tudni kell
A fuvarozási szektorban dolgozó cégek jelentős része korábban nem üzemeltetett saját raktárt. Ma azonban egyre több kis- és középvállalkozás lép be a raktárlogisztikába – részben kényszerből. Az Országos Fuvarozói Szövetség adatai szerint 2024 első negyedévében a közúti árufuvarozó cégek 22%-a bővítette raktárkapacitását, szemben a 2021-es 9%-kal.
Forrás: OFUSZ jelentés, 2024 Q1
A kapacitásbővítés mögött gyakran nem pusztán az árbevétel-növekedés vágya áll, hanem a piaci nyomás: a nagy megrendelők elvárják, hogy partnereik ne csupán szállítsanak, hanem rövid ideig raktározzanak is – különösen e-kereskedelmi partnerek esetén.
Automatizáció: versenyképesség kérdése lett
Az alacsony hatékonyságú kézi raktárkezelés nem tartható fenn. Az Oktatási Hivatal és az IPOSZ (Iparosok Országos Szövetsége) által készített 2024-es helyzetelemzés szerint az automatizált raktározásra képes cégek kiszolgálási ideje átlagosan 27%-kal rövidebb, mint a manuális rendszert használóké.
Forrás: IPOSZ tanulmány, 2024
A modern raktármenedzsment szoftverek (pl. Odoo, EasyWMS, Inlog) már elérhetők magyar nyelven is, havidíjas konstrukcióban. Ezek integrálhatók fuvarszervező rendszerekkel, így az árukezelés és kiszállítás közötti idő minimalizálható.
Piaci példa: regionális bővülés és új logisztikai központok
2024 márciusában adta át új logisztikai központját a Transmobil Kft. Kecskeméten, amely 12 000 m²-es fedett raktárkapacitást jelent, és integrált hőmérséklet-szabályozással rendelkezik. A cég szerint ezzel 18%-kal nőtt a teljesített fuvarmegbízások volumene.
Forrás: Transmobil Sajtóközlemény, 2024
A vállalat példája jól mutatja: a regionális logisztikai lefedettség nemcsak költségcsökkentő, hanem szolgáltatási minőséget javító tényező is, különösen az élelmiszeripar és az elektronikai beszállítások esetén.
Aki nem raktároz, lemarad:
A hazai fuvarozási és szállítmányozási szektor új szakaszába lépett, ahol a raktározás nem különálló iparág, hanem integrált része a szolgáltatási láncnak. Aki nem tud kapacitást biztosítani – legalább átmenetileg – az partnert veszít, vagy csak másodvonalas szolgáltatóként juthat munkához.
A piaci verseny nem a legalacsonyabb ár, hanem a leggyorsabb, legmegbízhatóbb teljesítés köré szerveződik – ehhez pedig raktár, szoftver és stratégiai előrelátás is kell.





