Geopolitikai hatások a kereskedelemben
Az Európai Bizottság 2024 májusában publikált külkereskedelmi jelentése szerint az EU-s országok külkereskedelmi volumene a szankcióval érintett országokkal 28%-kal csökkent 2021-hez képest (Európai Bizottság, Trade Report 2024). Az orosz relációban a közúti áruszállítás gyakorlatilag összeomlott, míg a belorusz határnál több napos torlódás alakult ki a szigorúbb ellenőrzések miatt.
A kínai szállítmányok esetében az európai vámeljárások szigorodása és a kölcsönös technológiai szankciók növelték az átfutási időket. A logisztikai szövetségek több tagja jelezte, hogy a megszokott tengeri szállítási útvonalakat újra kell tervezniük – főként az ún. „New Silk Road” vonatkozásában (IRU Global Trade Logistics Brief, 2024).
Szankciók: nem csak a célt érintik
A nemzetközi szankciók gyakran nemcsak a konkrét országokra vagy termékcsoportokra vonatkoznak, hanem az azokat kiszolgáló infrastruktúrára is. A CEPII (Centre d’Études Prospectives et d’Informations Internationales) kutatása szerint a szankciók hatása a logisztikai lánc perifériás elemeiben – például fuvarozói alvállalkozók, határállomások – is megjelenik (CEPII Working Paper, 2023/17).
Ez azt jelenti, hogy egyetlen vámáru-nyilatkozat hibája is elegendő lehet ahhoz, hogy egy egész szállítmány késedelmet szenvedjen vagy visszaforduljon – különösen akkor, ha kettős felhasználású termékről (civil és katonai célra egyaránt alkalmas áruról) van szó.
Újratervezés: útvonalak és partnerségek
Az európai szállítmányozó cégek egyre inkább alternatív relációk felé nyitnak. Törökország, Kazahsztán és az Arab-félsziget országai szerepe megnőtt a tranzitban. A DHL Global Connectedness Index szerint 2023 végére 12%-kal nőtt az EU–Törökország közötti szárazföldi áruforgalom volumene, részben a Közép-Ázsiába irányuló reexport révén (DHL GCI, 2023).
Az intermodális szállítás – különösen vasúti és tengeri kombinációk – szerepe is megnőtt a nagyobb rugalmasság és vámkezelési lehetőségek miatt.
Megoldások: stratégia és szabályozási megfelelés
A szállítmányozó cégek számára a változó vám- és szankciós környezetben elengedhetetlenné vált a jogi és külkereskedelmi tudás fejlesztése. Az automatizált vámkezelő rendszerek (pl. SAP GTS, MIC Customs) segíthetnek az adminisztrációs terhek csökkentésében és a megfelelőségi kockázatok minimalizálásában. A szakértők szerint a következő időszakban azok a szereplők lesznek versenyelőnyben, akik gyorsan tudnak reagálni a geopolitikai változásokra, és képesek saját ügyfélkörüket is felkészíteni a szigorodó követelményekre.
Új realitás, új rutinok:
A fuvarozási és szállítmányozási ágazat a nemzetközi szabályozás és politika metszéspontjába került. Azok a cégek, amelyek rugalmas útvonal- és partnerpolitikával, fejlett vámmegfelelőségi rendszerrel és előrelátó elemzésekkel dolgoznak, jobban átvészelhetik a kereskedelmi geopolitika turbulens időszakait.




