• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Szabályozás

Tachográf szablyozás 2025: uniós változások a fuvarban

2025.12.01.
- Szabályozás
tachográf-szabályozás 2025-uniós változások a fuvarban

Mi változott 2025-től a tachográf szabályozásban?

Az Európai Bizottság 2025. augusztus 19-i döntése lezárta a tényleges átállást a második generációs intelligens tachográfra (Smart Tachograph v2 / G2V2). Ettől a naptól kezdve minden nemzetközi fuvarozásban részt vevő nehéz-tehergépjárműnek kötelező az új készülék — beleértve azokat is, amelyek korábban az első generációs vagy hagyományos tachográfot használták.

A szabálymódosítás célja többek közt a vezetési és pihenőidők betartásának ellenőrizhetősége, a fuvarozási tevékenységek — beleértve a határátlépéseket és a rakodási műveleteket — automatikus regisztrálása, valamint a manipuláció elleni védelem szigorítása. Az új tachográf képes adatokat továbbítani távellenőrzésre is, így az ellenőrző hatóságok gyorsabban és hatékonyabban azonosíthatják az esetleges szabálysértéseket.

tachográf-szabályozás 2025-uniós változások a fuvarban

Kikre és mikortól vonatkozik a kötelezettség?

  • 2025. augusztus 19.: minden nemzetközi fuvarozásban lévő, 3,5 tonna feletti tehergépjármű — új és régi — számára a G2V2 tachográf kötelező.

  • 2026. július 1.: a szabály kiterjed a 2,5 tonnánál nagyobb össztömegű kishaszonjárművekre (furgonokra, kisteherautókra) is, amennyiben nemzetközi vagy kabotázs fuvarozást végeznek.

Ez a bővítés jelentős változást hoz a piacon: olyan járművek, amelyek eddig mentesültek az adatrögzítés alól, mostantól teljes körű szabályozás hatálya alá kerülnek.

Mit jelent ez a fuvarozóknak és a logisztikai vállalkozásoknak?

Az új szabályozás több szempontból is komoly előírás, mely átalakítja a működést. Az új tachográf automatikusan rögzíti a határátlépéseket, a rakodási műveleteket, a jármű helyzetét és a vezetési/pihenőidőket — és mindezt olyan módon, hogy az adatok távolról is elérhetőek az ellenőrző hatóságok számára.

Ez azt jelenti, hogy a fuvarozóknak minden autójuknál — legyen az nagykamion vagy 2,6 tonnás kisteher — gondoskodniuk kell a szabványos tachográf-felszerelésről, a rendszeres karbantartásról és az adatkezelési kötelezettségeknek való megfelelésről. A kompatibilitás, szoftverfrissítés és naplózás mind fontos része lesz az ellenőrzésnek.

Ezzel párhuzamosan nő a dokumentáció- és adminisztratív terhek mennyisége is: a vezetési és pihenőidők szigorú nyilvántartása, adatmegőrzés, esetleges ellenőrzések — mindez hatással lehet a fuvartervezésre és a költségekre is.

A változás különösen érzékenyen érinti a kisebb vállalkozásokat és a furgonos-kisteherautós szektort, amelyek eddig elkerülhették a tachográf-kötelezettséget. Számukra a szabály betartása jelentős beruházást és működési átalakulást jelenthet.

Várható hatások a piacon és a közúti fuvarozásban

Az új tachográf-szabályozás célja a nagyobb átláthatóság, szabálykövetés és a verseny tisztaságának fenntartása. A korszerű eszközök bevezetése hozzájárulhat a vezeteˊsi/piheno\Hido\Hvezetési/pihenőidővezeteˊsi/piheno\Hido\H szabályok betartásához, a fuvarfelügyelet megerősítéséhez és összességében a közlekedésbiztonság javításához.

Ugyanakkor a kötelező beszerelés költségei, az adminisztrációs teher, valamint a kisebb járművekre vonatkozó szigorítás növelheti a fuvarozás működési költségeit — ami hatással lehet a fuvardíjakra, a piaci versenyre, és akár a fuvarozói cégek fennmaradására is.

Különösen érintett lehet a gyűjtő- és kiscsomagos szállítmányozás, amely eddig a rugalmas, gyors kiszállítási modelljéről volt ismert. A tachográf-kötelezettség bevezetése ezeknél a szolgáltatóknál átalakíthatja az üzleti modellt, és árat vagy szolgáltatási feltételeket kell módosítaniuk.

Milyen jövő vár a közúti fuvarozásra?

Az új szabályozás világos irányt mutat: az európai közúti fuvarozás felé tart egy egységes, szigorúan ellenőrzött és digitálisan nyomon követett működési modell. A második generációs tachográf kötelezővé tétele 2025-től, és a 2026-os kiterjesztés a kishaszonjárművekre is azt jelenti, hogy az ágazat szereplőinek — fuvarozóknak, flottakezelőknek, logisztikai cégeknek — fel kell készülniük a jelentős működési és adminisztratív változásokra.

Aki időben átáll, korszerűsíti a flottáját és betartja az előírásokat, az előnyre tehet szert: javulhat a megbízhatóság, a szabályosság és a piaci reputáció. Ugyanakkor nem elhanyagolhatóak azok a terhek sem, amelyek a szabványosításból származnak — különösen a kisvállalkozások számára.

A következő hónapokban kulcsfontosságú lesz a szabályok alkalmazása, az ellenőrzés intenzitása, és az uniós tagállamok közötti harmonizáció. A tachográf-kötelezettség bevezetése mérföldkő az európai fuvarozás szabályozásában — az igazi kérdés az, hogy mennyire lesz következetes, egységes és fenntartható.

Forrás: transport.ec.europa.eu

Előző hír

Tankolás és dízelár, miért jönnek a román fuvarozók?

Következő hír

Kamion útdíj emelés 2026: szigorodik a szabályozás

Következő hír
Kamion útdíj-emelés 2026-ban szigorodik a szabalyozás

Kamion útdíj emelés 2026: szigorodik a szabályozás

Legfrissebb hírek

Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

2025.12.05.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar