• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Belföld

Túlórával tartják életben a fuvarokat

2025.11.17.
- Belföld
Túlórával tartják életben a fuvarokat

Túlóra mint operatív szükségszerűség
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) 2024. májusi adatai szerint a belföldi szállítmányozó cégek több mint 61%-a heti szinten rendel el túlórát gépkocsivezetőinek. A fuvarfeladatok jelentős része délután vagy este érkezik, a diszpécseri döntések pedig gyakran aznapi vagy másnapi indulást követelnek meg.

A KSH 2024. első negyedévi munkaidő-statisztikája szerint a fuvarozás és raktározás ágazatban az alkalmazottak havi átlagos túlórája 11,3 óra volt, ami 13%-os növekedés 2023 azonos időszakához képest. A járművezetői állomány túlóráztatása ugyan rövid távú kapacitásnövelést jelenthet, de hosszú távon csökkenti a munkavállalói elégedettséget és növeli a fluktuációt.

Munkaerőhiány: állandósult válsághelyzet
A HR Portál 2024 áprilisi elemzése szerint a teherfuvarozási ágazatban mintegy 3500 fő hiányzik aktívan a munkaerőpiacról. A hiány okai között szerepel a nyugdíjba vonuló sofőrök pótlásának hiánya, az oktatási rendszer gyenge kimeneti aránya (a GKI-vizsgára jelentkezők 23%-a nem fejezi be a tanfolyamot), valamint a nemzetközi cégek elszívó hatása.

A kisebb vállalkozások ezért gyakran alvállalkozókhoz fordulnak, vagy külföldi munkaerővel próbálják feltölteni a kapacitást – utóbbit azonban számos adminisztratív akadály nehezíti, például a tartózkodási és munkavállalási engedélyek hosszadalmas ügyintézése (Forrás: Oeconomus Gazdaságkutató, 2023).

Operatív válaszok: rövid távú túlélés vagy hosszú távú stratégia?
Az olyan digitális eszközök, mint az UTA SmartConnect vagy a WebEye járműkövető rendszer segíthetnek a járatok optimalizálásában és a túlóra csökkentésében. Ugyanakkor ezek bevezetése és rendszeres használata továbbra is csak a közép- és nagyvállalatok körében jellemző. A KPMG 2024-es ágazati digitalizációs jelentése szerint a mikrovállalkozások 78%-a egyáltalán nem használ automatizált fuvarszervező rendszert.

Emellett a szerződéses kiszolgálás visszaállítása is megoldás lehet: a fix megrendelések előre tervezhető munkaterhelést biztosítanak, amely mérsékli a napi hektikusságot. A piaci gyakorlat viszont továbbra is az ad hoc megbízásokra épül, ami állandó nyomás alatt tartja a műveleti egységeket.

Struktúra vagy krízisüzemmód:
A túlóra mára nem kivétel, hanem szabály lett a fuvarpiacon. A jelenlegi működési modell azonban hosszú távon nem fenntartható. A vállalatoknak újra kell gondolniuk az erőforrás-tervezést, az üzleti modelljüket és a technológiai befektetéseiket. A túlóra nem válhat állandó megoldássá – csak átmeneti eszköze lehet egy hatékonyabb, fenntarthatóbb működési rendszer kiépítésének.

Előző hír

Szezonális hullámvasút a fuvarpiacon

Következő hír

Kihívások a rakodás körül: idő pénz

Következő hír
Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Legfrissebb hírek

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

2025.12.15.
Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar