• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Külföld

Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

2025.12.05.
- Külföld, Szabályozás
Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

Az EU Mobility Package 2.0 a következő két évben több olyan változást léptet hatályba, amelyek alapjaiban alakítják át a határátlépés, a kabotázs és az ellenőrzés gyakorlatát. A cél: egységesebb, átláthatóbb és szigorúbb szabályozás a nemzetközi közúti fuvarozásban.

Miért volt szükség új uniós szabályozásra a fuvarozásban?

Az EU már az első Mobility Package bevezetésekor felismerte, hogy a közúti fuvarozási piac rendkívül egyenlőtlenül működik. A tagállamok eltérő ellenőrzési gyakorlata, a határátlépés adminisztrációs különbségei, valamint a kabotázs szabályainak következetlen érvényesítése torzította a versenyt.

A Mobility Package 2.0 célja, hogy a következő két évben fokozatosan egységesítse a fuvarpiac működését, és csökkentse azokat a visszaéléseket, amelyek hosszú ideje terhelik az európai logisztikai láncokat. Az unió különösen nagy hangsúlyt helyez arra, hogy minden tagállam azonos módszertannal és azonos digitális eszközökkel végezze az ellenőrzés folyamatát.

Az egyik legfontosabb új irányelv szerint a tagállamok közös adatbázisokban kezelik majd a fuvarfeladatok, kabotázs műveletek és pihenőidők adatait, így a határátlépés sokkal pontosabban lesz követhető, mint korábban.

Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

Szélesedik a digitális ellenőrzés – mit jelent ez a gyakorlatban?

A Mobility Package 2.0 egyik legnagyobb változása az, hogy az ellenőrzés egyre inkább digitális alapokra kerül. A tachográfok második generációja már automatikusan rögzíti a határátlépés helyét, a rakományhoz kapcsolódó adatokat és a kabotázs szabályainak betartását.

Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy az ellenőrzés gyakorisága csökkenjen, miközben az adatok megbízhatósága növekszik. A fuvarozóknak így kevesebb adminisztrációval kell számolniuk — ugyanakkor bármilyen szabályszegés sokkal gyorsabban észlelhető lesz.

A digitális ellenőrzés emellett segíti az EU-t abban, hogy a kabotázs szabályait egységesen alkalmazza. A rendszer automatikusan jelzi, ha egy vállalkozás a megengedett három műveletnél többet végez, vagy ha nem tartja be a 4 napos „cooling-off” időszakot.

A változás nem csupán technikai: az ellenőrzés eddig jellemzően papíralapú dokumentumokkal történt, amelyek könnyen hamisíthatók vagy hiányosan vezethetők voltak. A digitális nyomon követés ezt a kiskaput lényegében megszünteti.

Szigorodnak a határátlépés előírásai a nemzetközi fuvarozásban

A határátlépés eddig sok tagállamban eltérő szabályozás szerint történt, ami jelentős bizonytalanságot okozott a fuvarozóknak. A Mobility Package 2.0 törekvése, hogy az EU-n belüli határátlépés egységes szabályrendszer alá kerüljön.

A következő két évben a következő változások várhatók:

  • minden határátlépés automatikusan rögzül a tachográfban,

  • az ellenőrzés adatai összevezethetők lesznek az e-CMR rendszerrel,

  • a fuvarozóknak előre be kell jelenteniük bizonyos határátlépés műveleteket (különösen ADR és kiemelt biztonsági kategóriák esetén),

  • egyes tagállamokban a határátlépés alkalmával valós idejű kockázatelemzés történik majd.

Ez azt jelenti, hogy a határátlépés sokkal kevésbé lesz „láthatatlan” a hatóságok számára, ami különösen a szabálytalan kabotázs visszaszorítását célozza.

Kabotázs: erősödik a versenyfelügyelet és a bírságolás

A kabotázs évek óta az egyik legérzékenyebb terület az uniós fuvarozásban. A Mobility Package 2.0 a következő két évben jelentősen szigorítja az ellenőrzés módját és gyakoriságát.

A cél, hogy a kabotázs ne váljon rejtett piacépítési eszközzé, amely torzítja a belföldi fuvarpiacokat. A digitális nyomon követés megoldja azt a problémát, hogy a hatóságok eddig csak korlátozottan tudták bizonyítani a szabálytalanságokat.

Várható változások:

  • a kabotázs műveletek automatikus rögzítése a tachográfban,

  • a műveletek időbeli és térbeli ellenőrzésének szigorodása,

  • magasabb bírságok a tiltott kabotázs esetén,

  • a külföldi fuvarozók gyakoribb célzott ellenőrzése a kockázatelemzés alapján.

Ezekkel az intézkedésekkel az EU igyekszik megakadályozni, hogy a külföldi vállalkozások indokolatlan előnyt kovácsoljanak az alacsonyabb működési költségeikből.

Várható hatások a hazai fuvarozók számára

A következő két évben a magyar vállalkozásoknak minden korábbinál nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a szabályozás követésére. A digitális ellenőrzés csökkenti ugyan az adminisztrációt, de növeli annak kockázatát, hogy egy hiba vagy mulasztás azonnal láthatóvá váljék.

A Mobility Package 2.0 bevezetése több ponton is hat a hazai szereplőkre:

  • kevesebb adminisztratív hiba, mert minden adat automatikus

  • magasabb megfelelési elvárások, főként határátlépés és kabotázs terén

  • nagyobb átláthatóság a megbízók felé

  • szigorúbb ellenőrzés, ami tisztább piaci környezetet eredményez

A magyar fuvarozók többsége előnyként értékeli majd a tisztuló piacot, ugyanakkor a megfelelés költségei rövid távon emelkedhetnek.

Az EU Mobility Package 2.0 nem csupán frissíti az előírásokat, hanem teljesen új keretrendszert hoz létre a határátlépés, a kabotázs és az ellenőrzés területén. A digitális adatrögzítés és az egységes szabályozás eredményeként a fuvarpiac átláthatóbbá és kiszámíthatóbbá válik.

A hazai vállalkozások számára az alkalmazkodás kulcsa a digitális megfelelés, a megfelelő tachográf- és dokumentációkezelés, valamint a szabályozás naprakész követése lesz.

Forrás: MKFE, Európai Bizottság közlemény

Előző hír

Elektromos járművek és flottaelektrifikáció jövője

Következő hír

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

Következő hír
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

Legfrissebb hírek

Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

Új EU szabályozás és ellenőrzés a határátlépés terén

2025.12.05.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar