• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Belföld

Üresjárat veszélye: megbillenő fuvarpiac

2025.11.17.
- Belföld
Üresjárat veszélye: megbillenő fuvarpiac

Túlkínálat a fuvarpiacon
A Magyar Szállítmányozók Szövetsége által 2024 júniusában közzétett felmérés szerint a belföldi közúti fuvarozásban részt vevő vállalkozások 62%-a jelezte, hogy legalább 15–20%-os tartalék kapacitással rendelkezik, azaz járművei rendszeresen üresen, vagy részben kihasználatlanul közlekednek. Ugyanez az arány 2021-ben még csak 38% volt.

A helyzet paradox: miközben a piacon láthatóan jelen van a szállítmányozási igény, az nem koncentrálódik tartós megbízásokban, hanem szétaprózódik, rövid távú vagy szezonális feladatokban jelentkezik. A megrendelők egy része tudatosan nem köt hosszabb távra, így elkerülve az áremelési igényeket és a szolgáltatási szintre vonatkozó garanciákat.

Veszélyesen alacsony járműkihasználtság
A KSH 2024 második negyedéves gyorsjelentése szerint a közúti árufuvarozásban részt vevő járművek átlagos kihasználtsága 68% körüli, míg az optimális gazdasági működéshez legalább 80% körüli mutató lenne szükséges. Ez az aránytalanság különösen a kis- és közepes vállalkozásokat érinti hátrányosan, mivel náluk jóval kevesebb lehetőség van kapacitás újratervezésére vagy átcsoportosításra.

A gyengébb kihasználtság a fix költségek fajlagos növekedéséhez vezet: az Árszínvonalfigyelő.hu júniusi adatai szerint az üzemanyag, biztosítás, valamint szervizköltségek az év első felében 12–18%-kal emelkedtek, miközben a fuvardíjak csak 4–6%-kal követték ezt a trendet.

Alvállalkozók előretörése
A kialakult bizonytalan környezetben egyre több cég épít alvállalkozói hálózatra, így csökkentve a saját flottával járó kockázatokat. A Transport Research Hungary (2024) adatai alapján a magyar fuvarmegbízások 47%-át már nem saját járművel végzik, hanem valamilyen formában kiszervezik. Ez különösen jellemző az expressz és időérzékeny szállítási szegmensekben.

A kiszervezés rövid távon költségcsökkentő lehet, azonban gyakran együtt jár az irányítás és a szolgáltatási minőség csökkenésével. Emellett a fuvarozók közti árverseny tovább mélyül, ami középtávon az egész ágazat fenntarthatóságát kérdőjelezi meg.

Mi lehet a kiút?
A piac szereplői számára egyre inkább elkerülhetetlen az átlátható, adatvezérelt működésre való áttérés. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletgazdálkodási Társaság (MLBKT) szerint (2023-as iparági áttekintés) a strukturált tervezés, az elektronikus nyomonkövetés és a BI-alapú döntéstámogatás jelentheti a kulcsot a hatékonyság visszanyeréséhez.

Az iparági szakértők emellett a keretszerződések újratárgyalását, a szektoron belüli konszolidációt és a szövetségi szintű érdekképviselet erősítését is sürgetik, mint a stabilizáció három lehetséges pillérét.

Egyensúlykeresés indul
A magyar fuvarpiac 2024 nyarán túltelített és alulhasznált. A kereslet és a kapacitás között kialakult feszültség tartós fennmaradása akár cégek százait sodorhatja veszteségbe. A következő időszak sikere azon múlik, ki tudja újraszervezni működését úgy, hogy egyszerre csökkentse a kockázatokat és növelje az előre jelezhetőséget – mindezt ügyféloldali bizalomépítéssel kiegészítve.

Előző hír

Belföldi fuvarozás: a stagnálás éve?

Következő hír

Szezonális hullámvasút a fuvarpiacon

Következő hír
Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Szankciók és vámok: útvesztő a határon

Legfrissebb hírek

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

2025.12.15.
Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar