• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Technológia

Telematika: új szintre lép a fuvarfelügyelet

2025.11.17.
- Technológia
Telematika: új szintre lép a fuvarfelügyelet

Új funkciók, új elvárások
A mai korszerű telematikai rendszerek – mint például a WebEye SmartControl, a Verizon Connect vagy a Fleet Complete – már messze nem csupán pozíciókövetést kínálnak. A szolgáltatók komplex adathalmazok alapján képesek:

gépjárműhasználati profilokat létrehozni,

vezetési stílust elemezni,

gumiabroncs- és fékhasználat alapján karbantartási előrejelzést készíteni,

útvonal-optimalizálást valós idejű torlódási adatokra alapozni,

CO₂-kibocsátás mérése alapján környezeti jelentéseket generálni.

A megbízók oldaláról is egyre nagyobb az elvárás a transzparens és valós idejű szállítási adatszolgáltatás iránt. Az új technológiák révén a teljesítményalapú elszámolás, SLA-követés, valamint a panaszkezelés is sokkal hatékonyabbá válik.

Adatintegráció és ERP-kapcsolat
A szállítmányozás és logisztika digitális rendszerei egyre szorosabb kapcsolatban működnek egymással. A telematikai szolgáltatók ma már szabványos API-n keresztül képesek összekapcsolódni az olyan vállalatirányítási rendszerekkel, mint az SAP, Odoo, Microsoft Dynamics vagy Navision. Ez lehetővé teszi, hogy a szállítási adatok automatikusan bekerüljenek:

a rendeléskezelő rendszerbe,

a készletmozgásokat kezelő modulba,

vagy éppen a számlázási ciklusba.

A digitális összekapcsolhatóság különösen fontos ott, ahol a megrendelő és a fuvarozó között több közvetítő (pl. 3PL szolgáltató, szállítmányozó) is jelen van. Az adatveszteség minimalizálása és az automatizált jelentéskészítés jelentős erőforrás-megtakarítást eredményezhet.

Adatvédelem és jogszabályi megfelelés
A telematikai rendszerek térnyerésével együtt erősödtek az adatvédelmi és adatkezelési elvárások is. Az Európai Unió GDPR-szabályozása mellett 2024-től Magyarországon is hatályba lépett a közúti áruszállítókra vonatkozó adatbiztonsági rendeletmódosítás, amely előírja:

a sofőr által generált adatok (pl. vezetési idő, pihenőidő) titkosított kezelését,

a diszpécser-hozzáférések naplózását,

a szolgáltatónál tárolt adatok 12 hónapon túli automatikus törlését, kivéve hatósági ügyek esetén.

Mindez azt jelenti, hogy a telematikai rendszerek nemcsak technikai, hanem jogi szempontból is kulcsfontosságúak lettek a vállalkozások működésében.

Befektetés vagy költség?
A telematika bevezetése ma már nem kizárólag a nagy flottával rendelkező cégek kiváltsága. A havidíjas modellnek köszönhetően már kisebb fuvarozók is képesek kihasználni az okoseszközök és szoftverek nyújtotta előnyöket. Egy 2024-es felmérés szerint a 10 jármű alatti fuvarozók közül is már 42% alkalmaz valamilyen formában járműkövető rendszert, de csupán 17% integrálja azt más üzleti rendszerbe (forrás: MLBKT, Digitális Logisztikai Index 2024).

Azok a vállalatok, amelyek valóban integrált módon használják a technológiát – tehát nemcsak adatot gyűjtenek, hanem elemzik is –, jellemzően 8–12%-os költségcsökkenésről és 20–30%-os hatékonyságjavulásról számolnak be egy éven belül.

Következtetés: nem lehet kihagyni
A telematika ma már nem opcionális bővítmény, hanem a működés gerincét alkotó technológia a fuvarozásban. Aki nem építi be a folyamatba, az rövid távon költség- és szolgáltatási hátrányba kerül, hosszú távon pedig kiszorulhat a megbízói láncból. A verseny nemcsak a gépjárműveken, hanem a háttérrendszereken is eldől.

Előző hír

Nyereség a volán mögött: így terveznek profik

Következő hír

Raktári hatékonyság: a belső működés tükre

Következő hír
Fuvarpiac 2025: Túlkereslet, drágulás, kivárás

Fuvarpiac 2025: Túlkereslet, drágulás, kivárás

Legfrissebb hírek

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

2025.12.15.
Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar