• Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat
FuvaroZóna
Advertisement
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Nincs találat
View All Result
FuvaroZóna
Nincs találat
View All Result
Főoldal Belföld

Raktári hatékonyság: a belső működés tükre

2025.11.17.
- Belföld
Raktári hatékonyság: a belső működés tükre

Térkihasználás és áruelhelyezés: az alapok
A legtöbb hazai kis- és középvállalkozás számára még mindig kihívás a megfelelő térkihasználás és polcrendszer kialakítása. A Budapesti Gazdasági Egyetem 2023-as tanulmánya szerint a hazai logisztikai cégek 39%-ánál hiányzik a folyamatosan frissített digitális térkép a raktárról, így az áruk fizikai mozgatása túl sok kézi erőforrást igényel. Az ideális megoldás az adaptív, dinamikusan változó tárolási rendszer, amely figyelembe veszi:

az áru forgási sebességét,

az egymáshoz kapcsolódó termékek logikai közelségét,

és az adott szállítási napon elvárt kigyűjtési sorrendet.

A FIFO (first in, first out) és FEFO (first expired, first out) logikák alkalmazása az élelmiszer- és gyógyszeripari logisztikában ma már alapkövetelmény.

Emberi tényezők: kevesebb hibát, több rendszert
A raktári munkatársak képzettsége, fluktuációja és motiváltsága szorosan összefügg az operatív hatékonysággal. A Logisztikai Szövetség 2024-es országos felmérése alapján az éves raktári dolgozói fluktuáció mértéke 24% körül mozog, ami az onboarding költségeken túl a hibaszázalék emelkedését is okozza. A leggyakoribb működési problémák:

hibás komissiózás (akár 3–5% megrendelésaránnyal),

belső árumozgás dokumentációjának hiányosságai,

túl hosszú betanulási idő.

Ezeket a problémákat részben automatizálással, részben standardizált munkautasításokkal lehet csökkenteni. Egy 2023-ban bevezetett digitális munkalap- és utasításrendszer révén például egy dunántúli logisztikai központban 30%-kal csökkent a komissiózási hibák aránya (forrás: BGE Esettanulmány, 2024).

WMS és belső logisztika: kulcs a gyors reagáláshoz
A raktárkezelő rendszerek (WMS – Warehouse Management System) ma már nem csupán nyilvántartásra szolgálnak. A legmodernebb megoldások – például az Inlog WMS, Odoo Logistics vagy a nagyvállalati SAP EWM – képesek:

valós idejű készletállapotot mutatni,

automatikusan optimalizálni a komissiózási útvonalakat,

figyelmeztetni a készlethiányra vagy lassan mozgó árura,

integrálódni az ERP-vel, TMS-sel vagy webshop backenddel.

A digitalizáció révén elérhető, hogy a megrendelés beérkezésétől számított néhány percen belül elinduljon a belső árukezelés, és ne kelljen várni ciklikus ellenőrzésekre.

Karbantartás és energiahatékonyság
A raktár működésének „láthatatlan” része a karbantartás és energetikai menedzsment. A 2024-es adatok szerint az ipari ingatlanok fenntartási költségeinek 28%-át teszi ki az energia és világítás, így a világítástechnikai korszerűsítés, mozgásérzékelők és hővisszanyerő rendszerek telepítése gyors megtérülésű beruházás lehet.

Emellett a géppark – például targoncák – előre tervezett karbantartása akár 40%-kal csökkentheti a nem tervezett leállásokat (forrás: MLBKT Működési Hatékonyság 2024).

A raktár nem mellékes, hanem kulcsfontosságú:
A raktári működés minősége és hatékonysága nemcsak a napi operatív teljesítményt befolyásolja, hanem közvetlenül kihat a vevői elégedettségre és a hosszú távú üzleti eredményességre is. Azok a vállalatok, amelyek belső folyamataikat tudatosan szabályozzák, digitalizálják és kontroll alatt tartják, fenntartható módon maradhatnak versenyben egy egyre kiszámíthatatlanabb piacon.

Előző hír

Telematika: új szintre lép a fuvarfelügyelet

Következő hír

Fuvarpiac 2025: Túlkereslet, drágulás, kivárás

Következő hír
Fuvarpiac 2025: Túlkereslet, drágulás, kivárás

Fuvarpiac 2025: Túlkereslet, drágulás, kivárás

Legfrissebb hírek

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

Fuvarpiac trend 2025: kereslet és volumen nyomás alatt

2025.12.15.
Útdíj rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

Útdíj-rendelet: logisztika változás vidéki utak védelméért

2025.12.10.
Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

Q4 csúcsszezon: logisztika a nagy terhelés előtt

2025.12.09.
ecmr terjedése mikor lesz kötelező eu-szinten?

eCMR terjedése: mikor lesz kötelező EU-s szinten?

2025.12.07.
FuvaroZóna

A fuvarozók hírzónája

KÖVESSEN MINKET

Kategóriák

  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia
Hírlevél feliratkozás


Az Adatkezelési tájékoztatót elfogadom.









  • Impresszum
  • ÁSZF
  • Adatkezelési
  • Cookie szabályzat
  • Médiaajánlat

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar

Nincs találat
View All Result
  • Szabályozás
  • Belföld
  • Külföld
  • Technológia

© 2025 FuvaroZóna - created by verzar