Jogszabályi háttér
A 2025. évi XXXV. törvény a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a végrehajtási rendeletek (261/2011. Korm. rendelet, 5/1990. KöHÉM rendelet) több pontját is módosítja. A legfontosabb újdonság: a hagyományos papíralapú menetlevelek helyett preferált megoldássá válik az elektronikus menetlevél (e-menetlevél) használata. A digitális megoldás 2026-tól kötelezővé válhat, de már most számos előnnyel jár.
Változó adattartalom
Az új szabályozás szerint minden menetlevélnek – akár papír, akár elektronikus formátumban – tartalmaznia kell az alábbi, pontosított adatokat:
indulási és érkezési cím pontos GPS-koordinátával (nem elegendő a helységnév),
jármű és pótkocsi rendszáma,
vezető neve és nyilvántartási száma (jogosítvány vagy tachográf-kártya alapján),
rakomány megnevezése, mennyisége, ADR-besorolás esetén annak kódja,
időbélyegzővel ellátott aláírás (digitális aláírás is elfogadott).
Ezek rögzítése nem csak formai, hanem adózási szempontból is jelentős, ugyanis a NAV 2025. második félévétől automatikusan összevetheti a menetlevél-adatokat az online számlázási rendszerből származó fuvarozási díjtételekkel.
Ellenőrzési jogosítványok bővülnek
Az új szabályozás értelmében a rendőrség, a közlekedési hatóság és a NAV ellenőrei egyaránt jogosultak lesznek menetlevél-adatok ellenőrzésére az útellenőrzések során. A digitális menetlevél esetében a hatóság valós idejű betekintést kérhet a rendszerbe, így az adatok utólagos „retusálása” ellehetetlenül.
A hiányosan kitöltött vagy nem megfelelő adattartalmú menetlevelek esetén:
első alkalommal figyelmeztetés vagy 100.000 Ft-ig terjedő bírság,
ismételt jogsértés esetén 500.000 Ft bírság járművenként,
rendszeres mulasztás esetén a vállalkozás engedélye felfüggeszthető.
Mit jelent ez a fuvarozóknak?
A jogszabályváltozás nemcsak a logisztikai adminisztrációt érinti, hanem a napi operatív működést is átalakíthatja. A digitális menetlevélre való átállás rövid távon technológiai beruházást igényel (szoftver, tabletek, adatkapcsolat), azonban hosszú távon csökkentheti:
a hibás adminisztrációból fakadó bírságok kockázatát,
a belső adminisztráció idejét és költségét,
az ügyfél-elszámolások vitás pontjait.
A Magyar Fuvarozók Szövetsége üdvözölte a változást, de jelezte: a mikro- és kisvállalkozásoknak támogatási programokra lenne szükségük az átálláshoz.
Új korszak kezdete
A menetlevél mindig is a közúti fuvarozás egyik legfontosabb dokumentuma volt. A mostani változások azt célozzák, hogy a menetlevél ne csupán adminisztratív kötelezettség, hanem a valós teljesítmény digitális lenyomata legyen. Azok a vállalkozások, amelyek időben átállnak a szabályos és digitális működésre, nemcsak jogszerűbbé, hanem versenyképesebbé is válhatnak.





