A közúti fuvarozás egyik legsúlyosabb strukturális problémája, a sofőrhiány 2025 végére sem oldódott meg. Bár egyes időszakokban átmeneti enyhülés volt tapasztalható, a demográfiai trendek, a munkaerő-utánpótlás korlátai és a növekvő költségek miatt a kérdés továbbra is nyitott: 2026-ban enyhül vagy inkább új szakaszba lép a válság?
Demográfiai trendek: a probléma gyökere nem változik
A sofőrhiány egyik legfontosabb oka továbbra is a kedvezőtlen demográfiai helyzet. Az európai közúti fuvarozásban dolgozó gépkocsivezetők átlagéletkora folyamatosan emelkedik, miközben az utánpótlás nem tud lépést tartani a nyugdíjba vonulók számával. 2025-ben az aktív sofőrök jelentős része már 50 év feletti, és a következő években tömegesen hagyhatják el a pályát.
A fiatalabb generációk körében a hivatásos gépkocsivezetői pálya vonzereje továbbra is alacsony. A hosszú távollét, a kiszámíthatatlan munkaidő és a fizikai-mentális terhelés sokakat eltántorít, még akkor is, ha a bérek nominálisan emelkedtek. Ezek a demográfiai adottságok 2026-ban sem változnak érdemben, így a sofőrhiány strukturális problémaként marad jelen a fuvarozásban.

Bérek, költségek és a fuvarozói mozgástér szűkülése
A sofőrhiány közvetlen gazdasági hatása a bérnyomás folyamatos erősödése. A fuvarozó vállalkozások kénytelenek versenyezni a munkaerőért, ami az elmúlt években jelentős bérnövekedést eredményezett. Ugyanakkor a 2025-ös és 2026-os piaci környezetben ez egyre nehezebben finanszírozható.
A fuvarpiac lassú kereslete és az ingadozó volumenek miatt a fuvardíjak nem minden esetben követik a költségek emelkedését. A bérek növekedése így közvetlenül rontja a profitmarzsokat, különösen a kisebb és közepes vállalkozásoknál. A sofőrhiány tehát nem csupán munkaerő-, hanem hatékonysági és versenyképességi kérdéssé is vált.
2026-ra ez a feszültség tovább erősödhet, mivel a költségek – üzemanyag, útdíj, finanszírozás – mellett a munkaerő-ráfordítás marad az egyik legnagyobb tétel a fuvarozók költségszerkezetében.
A bérnyomás mellett a fuvarozók költségszerkezetét tovább terheli a kamion útdíj emelés és a szigorodó szabályozás, amely 2026-tól újabb nyomást helyez az ágazatra.
EU-s képzési és engedélyezési szabályok: lassú enyhülés, korlátozott hatással
Az Európai Unió az elmúlt időszakban több kezdeményezést is indított a sofőrhiány mérséklésére. Ezek közé tartozik a gépjárművezetői képzések korszerűsítése, az engedélyezési eljárások egyszerűsítése, valamint a harmadik országbeli sofőrök foglalkoztatásának szabályozása.
Bár ezek az intézkedések 2026-ban már érezhetőbbek lehetnek, hatásuk várhatóan csak részleges marad. A képzési idő továbbra is hosszú, a nyelvi és adminisztratív akadályok jelentősek, és a tapasztalt sofőrök hiányát rövid távon nem lehet pótolni. A szabályozási változások inkább tompítják, mintsem megoldják a sofőrhiányt.
Automatizáció és digitalizáció: támogatás, nem megoldás
Gyakran felmerül a kérdés, hogy az automatizáció és a digitalizáció kiválthatja-e a sofőröket. 2025 végére világossá vált, hogy a válasz egyértelműen nem. Bár a vezetéstámogató rendszerek, a digitális fuvarszervezés és az automatizált raktári megoldások javítják a hatékonyságot, a közúti fuvarozásban a sofőr továbbra is kulcsszereplő marad.
Az önvezető járművek tömeges elterjedése 2026-ban még nem reális forgatókönyv. A technológiai és jogi feltételek hiányoznak ahhoz, hogy érdemi mértékben kiváltsák az emberi munkaerőt. Az automatizáció így inkább tehermentesíti a sofőröket és a diszpécseri munkát, de nem oldja meg a sofőrhiányt.
Mit jelent mindez a hazai fuvarozóknak 2026-ban?
A magyar fuvarozók számára a sofőrhiány 2026-ban is stratégiai kockázat marad. A nemzetközi piacon tapasztalható munkaerő-hiány közvetlenül hat a hazai vállalkozásokra, miközben a belföldi utánpótlás korlátozott. A verseny a sofőrökért nemcsak bérekben, hanem munkakörülményekben és rugalmasságban is zajlik.
Azok a vállalkozások, amelyek képesek javítani a munka-magánélet egyensúlyát, kiszámíthatóbb munkarendet kínálnak, és digitális eszközökkel csökkentik az adminisztratív terheket, versenyelőnybe kerülhetnek. A sofőrhiány kezelése így egyre inkább komplex HR- és működési kérdéssé válik.
Kilátások: új szakaszba lép a sofőrhiány
2026-ban a sofőrhiány várhatóan nem enyhül érdemben, hanem új szakaszba lép. A hangsúly a mennyiségi utánpótlás helyett egyre inkább a megtartáson, a hatékonyságon és a költségek kontrollján lesz. A piaci konszolidáció erősödhet, mivel azok a szereplők, akik nem tudják kezelni a munkaerő-hiányt, versenyhátrányba kerülnek.
A sofőrhiány tehát nem átmeneti válság, hanem a fuvarozás egyik meghatározó, hosszú távú kihívása marad 2026-ban és azt követően is.
Forrás: IRU: Driver Shortage Report (2024–2025), European Commission: Road Transport Labour Market Analysis, Eurostat: Demographic trends in transport sector





